Afbeelding Week van de Smaak Afbeelding 1

Proef jij mee de peulvruchten tijdens de Week van de Smaak?

Waarom zijn peulvruchten zo gezond?

Ze zitten boordevol pectine, een stof die de slechte cholesterol (LDL) verlaagt. Zo ben jij beter beschermd tegen hart- en vaatziekten. Peulvruchten zijn rijk aan eiwitten en vormen een goedkoop alternatief voor vlees. Kikkererwten, linzen, sojabonen, witte bonen en bruine bonen zijn ideale eiwitbronnen.

Onbekend is onbemind. De Vlaming zet de peulvruchten jammer genoeg amper op het menu. Vandaar dat wij onderstaande recepten voor jullie hebben uitgetest. Probeer het zelf!
 

BLOEMKOOLCURRY MET KIKKERERWTEN

Ingrediënten:

  • 1 zakje bruine rijst
  • 1 bloemkool
  • 1 rode paprika
  • 1 chilipepertje (verwijder de zaadjes als je het niet graag pikant hebt)
  • 1 dl kokosmelk
  • 125 gram kikkererwten (uit blik, laten uitlekken)
  • Teentje look
  • Kruiden naar believen met: gember, paprikapoeder, verse koriander, garam masala (kruidenmix, vind je in elke supermarkt), kurkuma, komijn

Werkwijze:

Snij de bloemkool in kleine, hapklare roosjes en spoel ze schoon.

Schil de rode paprika’s met de dunschiller. Snij de vruchten in kwarten en verwijder de zaadlijsten. Snij de stukken paprika in reepjes van zo’n halve centimeter breed.

Verhit een scheut olijfolie, of (meer neutraal smakende) arachideolie in de wok op een matig tot stevig vuur. Zodra de olie gloeiend heet is, gaan de roosjes bloemkool in de Oosterse snelbakpan.

Na twee minuten gooi je de reepjes paprika erbij. Zet ook het vuur wat zachter en neem de tijd om de rest van de groenten en specerijen toe te voegen.

Pel de (rode) ui en snij de bol overlangs in twee. Snij elk stuk ui in fijne halve ringen. Pluk ze even los en gooi de uiringen in de wok.

Schil het stukje gemberknol, snij de gember eerst in fijne plakjes en vervolgens in dunne lucifers. Laat de julienne van gember mee stoven. Schud de roerbakpan regelmatig even op.

Pel de look en plet de teen tot pulp. Roer de lookpulp doorheen de sissende inhoud van de wok.

Snij de rode chilipeper overlangs in twee en verwijder de zaadjes. Hak de halve chilipepers in zo fijn mogelijke stukjes en laat ze meebakken in de wok. Wie niet verzot is op die pikante pepertjes, kan er gerust wat minder van gebruiken.

Intussen zijn de groenten gebakken, maar nog niet gaar.

Voeg eerst een snuif knalgele kurkuma toe, en kruid nog even door: met wat komijnpoeder, (gerookt) paprikapoeder en garam masala. (Garam masala is een Indiase mengeling van specerijen.)

Laat de specerijen een minuutje bakken.

Schenk er de ongezoete kokosmelk bij en roer eventuele aanbaksels los.

Schenk ook een scheutje water in de wok en roer. De curry heeft best een heel mild aroma van kokosmelk.

Laat de ingeblikte kikkererwten uitlekken in een zeef, spoel ze even onder de kraan en doe ze in de groentestoofpot.

Zet het vuur zacht en laat de groentemengeling nog 10 minuten sudderen. Proef en voeg naar smaak wat peper en zout toe.

Kook intussen de witte rijst gaar in water. Gebruik de aanwijzingen van de producent van je favoriete rijst.

Spoel de takjes koriander en pluk de blaadjes los.

Serveer op elke bord gekookte rijst en schep er een portie groentecurry over.

Werk de borden af met wat smaakvolle koriander.

(Bron: Jeroen Meus)
 

PROEF OOK

Recept: MEXICAANSE GROENTENWRAPS 

Recept: LINZEN MET KRUIDIGE GROENTEN

allepeulvruchten_campagnebeeld_v3-01.jpg
kidneyboon_campagnebeeld_v2-02.jpg
kikkererwt_campagnebeeld_v2-02.jpg
linze_campagnebeeld_v2-02.jpg
witteboon_campagnebeeld_v2-02-1.jpg