Afbeelding Gezond bubbelmoment Afbeelding 1

Over gekke tijden gesproken. Het coronavirus slaagt erin om ook zijn stempel te drukken op de eindejaarsfeesten.

Het feestelijk gebeuren met familie en vrienden zal even moeten wachten. Dat neemt niet weg dat je er met je eigen bubbel en knuffelcontact geen heerlijk gezellig moment van kan maken. De feestdagen heten niet voor niets 'feestdagen' en daar horen goesting-stillende knabbeltjes en lekkere drankjes bij. Maar het kan ook anders. Puurder, lichter en zonder in te boeten op smaak en gezelligheid.

Met deze tips en recepten krijgen ook deze bizarre tijden een feestelijke en toch gezonde touch!

1. Laat groenten de hoofdrol spelen tijdens je feestdiner

Groenten in alle soorten en vormen vormen een kleurrijk geheel die de tafel opfleurt.

Denk hierbij aan: groentehapjes - ovengroenten - rauwe groenten - soep

2. Aperitief je niet te pletter

Geniet van wat je eet en drinkt en doe dit heel bewust.

Zorg dat je lekker (alcoholisch) drankje steeds vergezeld is van een glaasje water.

Wist je dat alcohol je honger geeft?

3. Tijd voor actie!

De straten en huizen zijn prachtig verlicht.

Trek je wandelschoenen aan en ga op stap. 

4. Een gezellige gezonde omgeving

Vervang de bonbons op tafel door een fruitmand.

Maak jezelf niets wijs. Er komt geen onverwacht bezoek dit jaar. Dus laat al de overbodige snoepverleidingen uit huis.

Zet het gezonde in het zicht.

5. Nazorg

Verwerk zo snel mogelijk de restje na het feestdiner. Soep maken, overschotten invriezen, ...

Hou het de dagen nadien wat soberder: eet wat minder, laat de alcohol en kom je zetel uit.

6. Zelfzorg

Wees lief voor jezelf en elkaar!

 

Laat je inspireren door deze feestelijke creaties!

De recepten zijn met veel liefde samengesteld en aangeleverd door diëtiste Hanne Ketelslagers.

10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg