Alle gezonde evenementen bij jou in de buurt

Menu
Afbeelding Een gezonde geest en een gezond lichaam Afbeelding 1

Een goede gezondheid: daar begint en eindigt alles mee. Niet alleen tussen de oren, maar ook gewoon puur lichamelijk. Zorg ervoor dat je kind genoeg beweegt en gezond eet. Dat zorgt voor een betere weerstand, helpt bij de groei en ontwikkeling, en zorgt voor een betere motoriek, betere schoolresultaten en een betere focus. Daarnaast zorgen voldoende lichaamsbeweging en een gezond eetpatroon ook voor een significante vermindering van het stressniveau bij kinderen (niet alleen fysiek, maar ook mentaal), en hebben ze een positief effect op sociale vaardigheden en de manier waarop ze met andere kinderen in interactie treden. Op die manier heeft bewegen ook een positieve impact op het zelfvertrouwen van kinderen.

Kinderen bewegen niet omdat het goed is voor hun gezondheid maar omdat ze het leuk vinden.
Laat daarom geen gelegenheid onbenut om je kind aan het bewegen te krijgen. Geef ze uitdagingen (‘Om het snelst tot aan de brievenbus!’), plan actieve momenten bewust in en creëer een veilige, aantrekkelijke omgeving, vooral voor de jongsten. Stuur je kind naar buiten. Als je kind aanvankelijk niet goed weet wat het buiten precies moet doen, maak de overgang dan wat soepeler door gewoon wat binnenspeelgoed mee te nemen naar buiten. Of reik je kind zelf enkele ideetjes aan: ‘Waarom speel je niet eens “Schipper mag ik overvaren” met je zus?’

Beweeg samen.
Speel tikkertje, knutsel samen iets of ga voetballen. Ga een wandeling maken in een park, speeltuin, weide of bos in de buurt. Voor kinderen gaat er niks boven dit soort activiteiten, die samen met een betrokken ouder worden gedaan.

Weet dat buiten spelen voor kleine kinderen altijd samengaat met vuile kleding en handen vol zand. Leg desnoods schone kleding of een handdoek klaar bij de deur.

Stel een week- of maandschema op waarin je bewust tijd vrijmaakt voor actieve bewegingsmomenten, zoals samen gaan joggen, wandelen of dansen.

Of denk out of the box en plan een interactieve speurtocht in de stad (tegenwoordig bestaan er heel wat coole apps hiervoor), ga muurklimmen of doe samen yoga. Maak bewegen zo aantrekkelijk mogelijk en probeer de boodschap mee te geven: bewegen is fijn!

Praat er ook over met je kind.
Leg uit waarom je gezonde eetgewoonten belangrijk vindt, wijs je tiener op de leuke aspecten van bewegen, zoals tijd doorbrengen met vrienden. Maak ook afspraken over de schermtijd, bijvoorbeeld: eerst een halfuur buiten ravotten, daarna een kwartiertje op de tablet.

Zorg ervoor dat je eigen gezonde keuzes zichtbaar zijn voor je kind en geef zelf het goede voorbeeld. Gebruik de trap in plaats van de lift, neem de fiets in plaats van de auto, en bespreek ook de keuzes die je maakt, bijvoorbeeld tijdens het avondeten. Leg uit waarom jullie het op deze manier en niet anders doen. Als kinderen jouw gezonde levensstijl zien, bijvoorbeeld omdat je regelmatig gaat sporten, dan gaan ze dit op den duur ook zelf als een normaal onderdeel van het leven beschouwen.

Maar natuurlijk: overdrijf niet, leg niet te veel druk.
Het heeft geen zin om kinderen te dwingen om dingen te doen die ze niet willen. Integendeel, je loopt het risico een kind te ontmoedigen. Niet elk kind moet het wereldrecord op de honderd meter hardlopen willen verbreken... Vergeet ook niet om je kind te complimenteren voor de gedane inspanningen, benoem beweegtalenten bij je kind, laat zien dat je deze gezien hebt en ga op zoek naar dingen die je kind motiveren om in de toekomst door te zetten.

Steven Gielis
www.zitdazo.be

mama-dochter-sporten-samen.jpg
jongetje-springt-in-plas-water.jpg
papa-loopt-buiten-met-dochter.jpg